Ez a folyamat a nyersanyagoknál kezdődik, majd következik a szállítás, gyártás, raktározás, ismételt szállítás, míg végül az üzletben, bemutatóteremben vagy lakásfejlesztésben ér véget – attól függően, hogy a terméknek milyen környezetben kell lennie, ahol a fogyasztó megtekintheti és megvásárolhatja.
Ez az úgynevezett ellátási lánc, a végtermék létrehozásához szükséges műveletsor, amely magában foglalja a termék előállítóit, a raktárüzemeltetőket, a kereskedőket és másokat.
Az ellátási lánc egy rendkívül összetett, kétségtelenül globális és minden esetben sok szereplőt érintő folyamat.
Mely szakaszokból áll egy ellátási lánc?
Az ellátási lánc négy fő szakasza:
- Beszerzés
- Termelés
- Raktári tárolás
- Szállítás
Minden egyes szakasz gondos tervezést és időzítést igényel, hogy a megfelelő termékek a megfelelő helyen legyenek a megfelelő időben. A folyamatnak gyorsnak és hatékonynak kell lennie, a termékeknek a fogyasztók számára készen kell az értékesítési helyükre megérkeznie – a megfelelő mennyiségben, minőségben és időpontban. És mindezt a legversenyképesebb áron kell végrehajtani.
Ennek eléréséhez az ellátási láncnak az alábbiakkal kell rendelkeznie:
-
Egyensúly: minden tevékenység legyen összehangolva. Mivel sok ember, termék és folyamat érintett, az egyensúly gondos tervezést igényel.
-
Hatékonyság: elengedhetetlen a költségek minimális szinten tartásához.
-
Koordináció: a beszállítóknak, a gyártóknak, a raktározásnak és a szállításnak összhangban kell működnie, hogy a végtermék az átadási helyre érkezzen, időben.
-
Rugalmasság: ha az ellátási lánc elemei megváltoznak – például változik a kereslet –, akkor az ellátási láncnak elég agilisnak kell lennie ahhoz, hogy gyorsan reagáljon.
-
Egyértelmű kommunikáció: elengedhetetlen ahhoz, hogy az ellátási lánc minden eleme együttműködhessen.
Az ellátási lánc jövője
Ha azt akarjuk, hogy az ellátási lánc kivegye a részét az éghajlatváltozással járó hatalmas kihívás kezelésében, akkor erőfeszítéseket kell tenni a fenntarthatóbbá válása érdekében.
Ilyen bonyolult, globális műveleteknél ez nem lesz egyszerű feladat, de már tettek lépéseket az ellátási lánc környezeti hatásainak csökkentésére.
Az ellátási lánc minden szakaszában – és mint említettük, ebből sok van – minimálisra kell csökkenteni a környezeti és társadalmi hatásokat, egészen a nyersanyagok beszerzésétől a fogyasztói átvételi pontig.
A változást az erőforrások (beleértve a nyersanyagokat és a vizet) fenntartható kezelésével kell kezdeni, megújuló energia felhasználásával a folyamat minden szakaszában.
Ennek eléréséhez az összes érintett összehangolt erőfeszítésére és az ellátási lánc összes érdekeltje közötti kiterjedt együttműködésre van szükség.
A fenntartható ellátási lánc és annak irányítása azonban meghozza a gyümölcsét. Az érdekelt felek előnyre tehetnek szert, beleértve a költségek csökkenését, a hírnév javulását (a vállalati társadalmi felelősségvállalás bizonyításával) és az innováció lehetőségét – ezeket még azelőtt, hogy elérnénk azt a nyilvánvaló hasznot, amelyet a fenntarthatóság bolygónk hosszú távú jövője szempontjából jelent.
A fenntartható ellátási lánc és a raktár
Hogyan dolgozzunk a fenntarthatóság érdekében vagy érjük el azt az ellátási lánc raktározási szakaszában?
Első lépés a raktározási folyamat minden szakaszának teljeskörű áttekintése, ami segít azonosítani a lehetőségeinket. A digitalizálás nagyban hozzájárul ehhez egy korszerű raktárkezelő rendszer (WMS) bevezetésével.
Második lépés a központosítás. A különböző folyamatok egy fedél alá hozásával csökkennek a közlekedési és szállítási költségek, valamint a kapcsolódó kibocsátás és a fosszilis tüzelőanyagok felhasználása.
Harmadik lépés az automatizálás. Egy teljesen vagy félig automatizált raktárral nagymértékben csökkenthetők a rezsiköltségek, és egyúttal javítható a fenntarthatóság. Például egy automatizált raktárban spórolhatunk a fűtésre és világításra felhasznált energia mennyiségén, mivel emberek nélkül kevesebb fényre és melegre van szükség.
A rugalmas ellátási lánc
Az e-kereskedelem térnyerésével ki kellett fejlődnie a rugalmas ellátási láncnak, hogy agilisan reagáljon a változó fogyasztói elvárásokra és igényekre. A rugalmas ellátási láncnak képesnek kell lennie a gyors kiszállításra egy raktárból, elosztóközpontból vagy akár egy üzletből.
A rugalmas ellátási lánc azonban úgy tűnhet, hogy ellentmond a fenntarthatóságra való törekvésnek, mivel a fogyasztói igények kielégítése érdekében bármilyen terméket bármilyen mennyiségben ki kell tudni küldeni. Ez az a terület, ahol az innováció rohamosan hódít, ami segít megfelelni a fenntarthatóság és a fogyasztói elvárások ellentétes követelményeinek.
Addig is, amíg az ellátási lánc érdekelt felei az előttük álló kihívásokon dolgoznak – fenntarthatóság, bővülő e-kereskedelem, globalizáció –, minden szakasznak továbbra is ki kell vennie a maga részét abból, hogy a termékek eljussanak az ügyfelekhez.
Mindebben nélkülözhetetlen a raktározás. A modern, hatékony raktározási gyakorlatok az automatizált folyamatokkal fontos lépést jelentenek a fejlődésben és a fenntarthatóság felé történő elmozdulásban.
Ha szeretne beszélni az ipari raktározási és disztribúciós központi megoldások szakértőivel, vegye fel a kapcsolatot velünk!